(14) Vstupní zařízení

Osnova

Úvod

  • slouží pro vkládání informací do počítače
  • historie – vzkládání informací pomocí děrných štítků
  • informace jsou do počítače předávány binárním kódem

Druhy vstupních zařízení

  • Textová zařízení (např. klávesnice)
  • Polohová zařízení (např. myš, trackpoint, trackball, touchpad)
  • Herní zařízení (např. joystick)
  • Zvuková zařízení (napři. mikrofon)
  • Obrazová zařízení (např. webkamera)

Textová zařízení (klávesnice)

  • skládá se z kláves, jejichž stisky se předávají počítači
  • rozložení klávesnice je dáno historickým vývojem (psací stroje) & mezinárodními normami (nejčastěji používanými písmeny)

Polohovací zařízení (myš)

  • polohovací zařízení slouží k ovládání kurzoru na obrazovce
  • mechanické myši
    • využívající kuličku, která otáčela kruhem s kontakty
  • optické myši
    • snímají obraz podkladu, osvětleného pomocí LED nebo laserové diody a vyhodnocují posuv obrazu vůči předchozímu snímku
  • touchpad, trackpoint, trackball

Dotykové obrazovky

  • dotyková obrazovka = elektronický vizuální displej, který dokáže detekovat přítomnost a místo doteku na zobrazovací ploše

Technologie dotykových obrazovek

  • Rezistentní (odporový)
    • panel dotykové obrazovky se skládá z několika vrstev ⇒ nejdůležitější jsou dvě tenké elektricky vodivé vrstvy, oddělené úzkou mezerou
    • když objekt, jako je prst, stlačí místo na vnějším povrchu panelu, dvě kovové vrstvy se v tomto místě spojí ⇒ panel se pak chová jako pár napěťových děličů s připojenými výstupy
    • tento typ obrazovky využívám zejména u starších dotykových zařízení
  • Kapacitní
    • skládá se z izolantu (sklo) potaženého transparentním vodičem (slitina oxidu inditého a cíničitého)
    • princip: dotýkání se povrchu obrazovky ⇒ narušovaní elektro-statického pole obrazovky ⇒ změna v kapacitním odporu
    • lokace místa dotyku je poté poslána k řadiči pro zpracování
    • Tento typ dotykových zařízení je nepoužitelný v normálních rukavicích
    • rukavice k ovládání této dotykové obrazovky mají na konci prostředníčku, ukazováčku a palce elektro-magnetický vodivý materiál

Herní zažízení (joystick)

  • joystick = pákové polohovací zařízení používané hlavně k ovládání her
  • jeho použitím se šetří klávesnice a zjednodušuje ovládání
  • je tvořen pákou připevněnou na základně
  • směr vychýlení páky určuje pohyb kurzoru nebo nějakého objektu po obrazovce
  • na páce jsou dále tlačítka která plní různé funkce

Zvuková zařízení (mikrofon)

  • zvukové vstupní zařízení určené pro přeměnu akustického (zvukového) signálu (rozhýbáním membrány v mikrofonu) na elektrický signál
  • jako vstupní zařízení počítačů se však dočkaly až r. 1989 s příchodem prvních zvukových karet.

Obrazová zařízení (webkamera)

  • pořizuje obraz, který většinou promítá na internet ⇒ díky tomu je aktuální záběr dostupný uživateli na počítači s připojením k internetu kdekoliv na světě

Skener

  • převedení fyzické 2D nebo 3D předlohy do digitální podoby pro další využití pomocí počítače
  • snímá barvu odraženého světla od papíru
  • černobílý skener
    • umožňuje snímat pouze v odstínech šedi, barevné odstíny jsou do nich převedeny
  • barevný skener
    • dovoluje snímat nejen v odstínech šedi, ale i v barvách
    • většina dnešních scannerů ⇒ možnost snímat v “TrueColor” (tj. 16.7 mil barev)

Výpočet velikosti fotky, známe-li její rozměry v cm, Obrazovou hloubku (bit) a rozlišení skeneru (dpi)

image_pdfimage_print